Thursday, October 8, 2009

Isu Ekonomi Islam

Zakat Saham

Secara umumnya saham adalah merupakan kaedah yang diharuskan oleh syarak. Oleh itu apa jua pendapatan yang diperolehi hasil daripada saham termasuk dalam harta yang diwajibkan membayar zakat apabila telah memenuhi syarat-syaratnya. Walaubagaimanapun apabila sesebuah syarikat itu telah mengeluarkan zakatnya, pemegang saham tidak lagi perlu mengeluarkan zakat. Ini adalah kerana zakat tidak dikenakan dua kali. Sebaliknya kalau syarikat tidak membayarnya, maka adalah menjadi kewajipan kepada setiap pemegang saham membayar zakat.

Syarat-syarat bergantung kepada pelaksanaan yang dilakukan oleh seseorang itu atau niatnya. Pada asasnya syarat wajib zakat saham sama seperti zakat simpanan. Walaubagaimanapun, disebabkan oleh bentuk pulangan saham yang berbeza iaitu:

1) Kenaikan modal- Harga saham dijual pada kadar yang lebih tinggi daripada harga belian.
2)Dividen keuntungan yang oleh syarikat kepada pemegang-pemegang samada sekali atau dua kali setahun saham
3)Saham Bonus- Saham yang diberikan secara percuma hasil dari keuntungan syarikat pada masa lalu yang belum diagihkan kepada pemegang saham.

Berasaskan keadaan pulangan yang berbeza maka kaedah pengiraan zakat saham juga berbeza. Terdapat 3 cara pengiraan bagi zakat saham:

1)Memiliki atau membeli saham bagi tujuan pelaburan dalam sesebuah syarikat. Ini bererti motif atau niat pembelian saham itu adalah untuk tempoh jangka panjang dan bukan untuk keuntungan jangka pendek. Maka zakatnya adalah berasaskan zakat perniagaan, sekiranya jumlah saham yang dimiliki itu dapat mempengaruhi syarikat bagi membayar zakat perniagaannya. Zakatnya ialah 2.5% dan dinilai mengikut harga pasaran pada hari zakat itu wajib dikeluarkan iaitu sama seperti penilaian barang perniagaan.
2)Membeli saham dengan niat untuk menyimpan dan menunggu kenaikan kadar harga saham. Zakat bagi golongan ini adalah sama seperti zakat simpanan iaitu dengan mengambil kira nilai harga yang terendah dalam tempoh haul zakat.
3)Zakat dikira berasaskan zakat pendapatan apabila seseorang yang menjual dan membeli saham itu bertujuan meraih keuntungan jangka pendek. Pengiraan zakat diambil dari keuntungan bersih saham, dividen dan dikira bersama zakat pendapatan. Dari jumlah ini dikeluarkan zakatnya 2.5%

Secara kesimpulannya dengan adanya zakat saham ini maka dapat mencapai kesejahteraan ekonomi bagi individu, masyarakat dan negara, kesaksamaan agihan harta, kekayaan, pendapatan dan pembangunan, penggunaan sumber yang optimum, cekap, berkesan, berjimat dan tidak membazir, menjamin kebebasan individu, kesaksamaan hak dan peluang, kerjasama dan keadilan, dan keperluan asas yang mencukupi.

1 comments:

Anonymous said...

Bagus. Boleh dijadikan maklumat sebagai panduan dalam kehidupan.