Wednesday, October 14, 2009

Konsep Blog Saya

Alhamdulillah, ucapan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia-Nya dan keizinan-Nya dapat saya menyiapkan blog saya ini pada tarikh yang telah ditetapkan. Konsep blog saya ini ialah mengenai isu-isu semasa yang boleh dijadikan sebagai panduan dalam kehidupan seharian, sebagai ilmu pengetahuan dan pengajaran kepada semua. Blog saya mengandungi pelbagai isu dan maklumat di antaranya ialah isu mengenai akidah Islam, isu mengenai pendidikan anak-anak, isu ekonomi Islam, isu negara Islam, isu penghayatan Islam, isu pembinaan keluarga Islam, isu politik Islam, isu undang-undang Islam, isu ilmu-ilmu Islam dan isu penuntut Islam di IPT.

Isu akidah Islam adalah berkaitan dengan ajaran sesat dan penyelewengan akidah yang kian berleluasa pada masa kini. Isu mengenai pendidikan anak-anak pula, adalah mengenai memberi pendidikan yang sempurna dan ilmu pengetahuan kepada anak-anak supaya mereka menjadi anak yang soleh dan solehah. Isu ekonomi Islam adalah berkaitan dengan zakat saham yang perlu dikeluarkan samada oleh pemegang saham itu sendiri atau syarikat. Isu negara Islam pula mengenai Malaysia yang dipandang sebagai negara sekular. Apa yang kita lihat Malaysia masih lagi negara umat Islam kerana para pemimpin sentiasa berusaha menjaga kebajikan umat Islam dan memartabatkan agama Islam. Isu penghayatan Islam memperkatakan bahawa sifat sabar dapat membentuk akhlak dan peribadi yang tinggi dan mulia. Isu pembinaan keluarga Islam berkaitan dengan konsep rumahku syurgaku di mana ia merupakan satu wawasan Islam yang berteraskan ajaran yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Isu politik Islam adalah mengenai wanita Islam sebagai calon pilihan raya. Isu ini membahaskan adakah wanita boleh menjadi calon pilihan raya atau tidak. Isu undang-undang Islam berkaitan dengan hak hadanah iaitu hak penjagaan anak apabila berlaku perceraian. Isu ilmu-ilmu Islam memperlihatkan Siti Zubaidah adalah sebagai tokoh pembangunan. Isu yang terakhir ialah penuntut Islam di IPT iaitu mengenai budaya berpasangan di IPT. Sebagai pelajar IPT kita seharusnya memikirkan masa depan supaya mendapat kejayaan di dunia dan akhirat.

Akhirnya, jutaan terima kasih kepada Prof. Madya Dr. Zulkiple bin Abd. Ghani kerana telah memberi tunjuk ajar, ilmu pengetahuan dan memberi sokongan kepada kami untuk terus mencari ilmu dan bahan-bahan yang berkaitan dengan dakwah kepada umat Islam seluruh dunia khususnya di Malaysia supaya umat Islam hidup dalam kesejahteraan dan sentiasa dilindungi oleh Allah SWT. Akhir ucapan terima kasih juga kepada sahabat-sahabat yang sudi memberi komen, pandangan dan cadangan mengenai isu-isu yang saya kemukakan di dalam blog agar saya dapat memperbaiki segala kelemahan dan dapat mengemaskini blog dari masa ke masa. Sekian terima kasih.
Wallahu’alam...

0 comments: