Wednesday, October 14, 2009

Isu Ekonomi Islam

Reformasi dan Pembangunan Ekonomi di Malaysia

Beberapa idea untuk meningkatkan pembangunan ekonomi dan pemulihannya sepertimana yang dirumus oleh beberapa cendikiawan muslim. Antara lain mereka menegaskan bahawa dalam rangka mengurangkan beban yang ditanggung oleh rakyat. Maka, langkah-langkah di bawah perlu diambil oleh kerajaan :
1.Mengurangkan beban cukai
-Menyemak semula sistem percukaian negara secara keseluruhannya, dengan tujuan untuk memperkukuhkan hasil kerajaan sambil mengurangkan beban cukai terhadap rakyat, terutamanya mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana.
2.Menghapuskan kemiskinan mutlak
-Membaiki dasar serta rancangan pembasmian kemiskinan supaya dibebaskan daripada campurtangan politik dan benar-benar membantu golongan termiskin.
3.Membantu peniaga kecil dan penjaja
-Menyediakan infrastruktur dan kemudahan yang selesa, bersih dan menarik bagi penjaja.
4.Memulihkan perkhidmatan pengangkutan awam
-Membaiki mutu perkhidmatan pengangkutan awam dan mengurangkan kadar tambang pada keseluruhannya supaya sesuai dengan taraf hidup rakyat.
5. Mencapai Pertumbuhan Dinamik dan Adil
Supaya ekonomi kita lebih dinamis dan untuk meningkatkan daya saing kita di pasaran global, kita perlu juga pertingkatkan permintaan domestik serta pelaburan domestik yang produktif, bukan membazir. Oleh itu kerajaan perlu:
-Mengkaji semula rangka pengawasan yang sedia ada, dengan tujuan mengatasi kekurangannya;
-Memastikan sektor swasta berteraskan etika pengurusan korporat, sedangkan sektor perbankan dan kewangan tidak disalahgunakan dan senantiasa diuruskan dengan telus dan bertanggungjawab.
6. Memantapkan perindustrian
-Meningkatkan dan mempercekapkan peruntukan kewangan serta perangsang lain untuk penyelidikan dan pembangunan sains dan teknologi.
7.Mengukuhkan pertanian dan perikanan kecil dan sederhana
-Mempertingkatkan penyelidikan pertanian, khususnya teknologi tinggi, makanan serta kegunaan industri hasil tanaman di Malaysia;
-Membangunkan lebih banyak tanah terbiar untuk meningkatkan pembangunan pertanian.
8.Teknologi dan ekonomi maklumat untuk semua
-Mempercepatkan penyambungan infrastruktur telekomunikasi ke seluruh pelusuk negara dan mengurangkan kos penggunaannya bagi rakyat jelata.
-Mengembangkan pendidikan teknologi maklumat (IT) di semua sekolah dari sekolah rendah;
-Merancang semula pengenalan teknologi maklumat (IT) kepada masyarakat umum dengan lebih berkesan.
9.Utamakan perusahaan kecil dan sederhana
-Menubuhkan dana pelaburan yang dijamin oleh kerajaan untuk pembangunan perusahaan kecil dan sederhana yang diperuntukkan mengikut prestasi, bukan pilih kasih politik.
10.Merombak rangka dasar penswastaan
-Menggantikan dasar penswastaan kini, yang mengandungi unsur udang di sebalik batu, dengan dasar penswastaan telus yang dapat memelihara kepentingan pengguna serta pekerja, dan menjamin hak rakyat. Oleh yang demikian, usaha perlu dibuat untuk memastikan bahawa butir-butir semua kontrak penswastaan diumumkan kepada orang ramai.

0 comments: